söndag 4 december 2016

Katederundervisning

Det här inslaget, ”Jag är ett stort fan av katederundervisning”, från SVT Opinion, cirkulerade i mitt Facebookflöde i somras.


Jag kom att tänka på det i samband med den kurs vi läser nu. Men vad innebär katederundervisning, egentligen? Många gånger handlar den allmänna definationen enbart om s.k. korvstoppning och om ondsint maktutövning. Jag sökte vidare efter andra röster och hittade flera artiklar, bl.a. den här där katederundervisning definieras  t.ex. som En lärare som visar eleverna hur de ska genomföra en uppgift via sin blogg och som förtydligar med stödstrukturer genom att visa det på tavlan?”. Författaren skriver vidare: “Det finns lika många uppfattningar om vad katederundervisning och lärarleddundervisning är som det finns lärare i Sverige. Debatten blir oerhört polariserad och det finns få nyanser i diskussionerna. … För mig är det inget fel med att använda sig av katederundervisning om situationen kräver det. För mig är betydelsen detsamma som strukturerad, lärarledd undervisning och det betyder inte att variation under lektionen saknas.”.


Om man med ’katederundervisning’ menar strukturerad lärarledd undervisning, där diskussion och samtal mellan lärare och elever är en naturlig del, finns det något perspektiv som ”talar för” katederundervisning? Har vi i litteraturen stött på begreppet, om än under annat namn? Har det i så fall varit i positiva ordalag? En del av mig vill säga att Vygotskij på sätt och vis talar om en typ av katederundervisning, i det han pekar på det sociala samspelet och den mer kompetente, vilket går att applicera på begreppet i fråga, men samtidigt har jag en känsla av att han inte alls skulle hålla med om det.

I kapitel 9 i vår kursbok Lärande, skola, bildning dras slutsatsen att dagens elever kommer till skolan med mycket olika bakgrund när det gäller erfarenhet av och intresse för skrivna texter i skolämnen. Detta faktum ställer krav på en undervisning där eleverna får stöd att utveckla alla typer av grundläggande färdigheter som har med läsande, skrivande och läsförståelse att göra. En strukturerad lärarledd undervisning har kanske sin plats där?

Vad är er bild av katederundervisning och är det något ni vet med er att ni kommer att praktisera i framtiden?





Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. Stockholm: Natur & kultur.


3 kommentarer:

  1. Begreppet katederundervisning leder också tanken till själva möblemanget och där hittade jag följande intressanta artikel, som jag tycker visar på viktiga saker.

    http://www.lararnasnyheter.se/chef-ledarskap/2011/05/30/katederns-aterkomst

    SvaraRadera
  2. Bilden jag får av katederundervisning är en lärare som pratar oavbrutet och eleverna får bara sitta och lyssna...Vilket är en rätt så negativ bild, men samtidigt måste det finnas en strukturerad undervisning och läraren är faktiskt ledaren som ska styra lektionen. Vygotskij menade att läraren ska lyssna och låta eleven tala, så det sociokulturella perspektivet talar inte för katederundervisning enligt min tolkning. Tack för ett intressant och aktuellt ämne.
    //Johanna.

    SvaraRadera
  3. Apropå läsförståelse

    http://www.dn.se/debatt/elevers-ovana-vid-informativ-text-kan-forklara-pisa-raset/


    samt en ledare

    http://www.smp.se/ledare/vila-inte/

    SvaraRadera