Det här inslaget, ”Jag är ett stort fan av katederundervisning”, från SVT Opinion,
cirkulerade i mitt Facebookflöde i somras.
Jag kom att tänka på det i samband med den kurs vi läser nu.
Men vad innebär katederundervisning, egentligen? Många gånger handlar den
allmänna definationen enbart om s.k. korvstoppning och om ondsint maktutövning.
Jag sökte vidare efter andra röster och hittade flera artiklar, bl.a. den här där
katederundervisning definieras
t.ex. som ”En
lärare som visar eleverna hur de ska genomföra en uppgift via sin blogg och som
förtydligar med stödstrukturer genom att visa det på tavlan?”. Författaren skriver
vidare: “Det finns lika många uppfattningar om vad katederundervisning och
lärarleddundervisning är som det finns lärare i Sverige. Debatten blir oerhört
polariserad och det finns få nyanser i diskussionerna. … För mig är det inget
fel med att använda sig av katederundervisning om situationen kräver det. För
mig är betydelsen detsamma som strukturerad, lärarledd undervisning och det
betyder inte att variation under lektionen saknas.”.
Om man med ’katederundervisning’ menar strukturerad
lärarledd undervisning, där diskussion och samtal mellan lärare och elever är
en naturlig del, finns det något perspektiv som ”talar för”
katederundervisning? Har vi i litteraturen stött på begreppet, om än under
annat namn? Har det i så fall varit i positiva ordalag? En del av mig vill säga
att Vygotskij på sätt och vis talar om en typ av katederundervisning, i det han
pekar på det sociala samspelet och den mer kompetente, vilket går att applicera
på begreppet i fråga, men samtidigt har jag en känsla av att han inte alls
skulle hålla med om det.
I kapitel 9 i vår kursbok Lärande, skola, bildning
dras slutsatsen att dagens elever kommer till skolan med mycket olika bakgrund
när det gäller erfarenhet av och intresse för skrivna texter i skolämnen. Detta
faktum ställer krav på en undervisning där eleverna får stöd att utveckla alla
typer av grundläggande färdigheter som har med läsande, skrivande och
läsförståelse att göra. En strukturerad lärarledd undervisning har kanske sin
plats där?
Vad är er bild av katederundervisning och är det något ni
vet med er att ni kommer att praktisera i framtiden?
Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C.
(red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare].
Stockholm: Natur & kultur.
Begreppet katederundervisning leder också tanken till själva möblemanget och där hittade jag följande intressanta artikel, som jag tycker visar på viktiga saker.
SvaraRaderahttp://www.lararnasnyheter.se/chef-ledarskap/2011/05/30/katederns-aterkomst
Bilden jag får av katederundervisning är en lärare som pratar oavbrutet och eleverna får bara sitta och lyssna...Vilket är en rätt så negativ bild, men samtidigt måste det finnas en strukturerad undervisning och läraren är faktiskt ledaren som ska styra lektionen. Vygotskij menade att läraren ska lyssna och låta eleven tala, så det sociokulturella perspektivet talar inte för katederundervisning enligt min tolkning. Tack för ett intressant och aktuellt ämne.
SvaraRadera//Johanna.
Apropå läsförståelse
SvaraRaderahttp://www.dn.se/debatt/elevers-ovana-vid-informativ-text-kan-forklara-pisa-raset/
samt en ledare
http://www.smp.se/ledare/vila-inte/