torsdag 22 december 2016

Viktig med fysisk aktivitet i skolan

Barn behöver rörelse och motion för att må bra och för att utvecklas. I skolan får barn ändå främst lära sig att sitta stilla. Visst måste barn också sitta stilla i skolan, men för att kunna göra det måste de också få röra sig tillräckligt. Barn har också olika behov av att röra på sig. En del barn behöver faktiskt mycket rörelse för att alls kunna koncentrera sig.
Fysisk aktivitet är viktig för elevernas hälsa, men också för att de ska orka med den teoretiska undervisningen. Därför borde alla grundskoleelever ges rätt till så mycket rörelse som möjligt under varje skoldag.

När jag gjorde min observation på skolgård underrasten såg jag att stor del av elever väljer att sitta i små grupper och hålla på med mobiltelefon istället för att röra på sig underrasten. Den skolan som jag var på finns det inte många rastvakter. Jag tycker det är viktig att rastvakterna hitta på roliga aktiviteter för att locka eleverna till leken och inte bara går runt på skolgård och titta på vad barnet gör. Jag tror att många elever väljer att sitta med sina mobiltelefoner på grund av att de tycker att det är tråkig underrasten, för att det inte finns nya och aktiviteter som de tycker att det är roligt. Man kan inte tvingar elever att lekar, men man kan vara kreativa försöka hitta på roliga leken för eleverna.

Så här står det i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11) om skolans uppdrag: ”Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.
Vad kan man göra för att locka elever som håller på med mobiltelefonen ska röra på sig underrasten? 

8 kommentarer:

  1. Det är egentligen inte konstigt att många skolor har telefonförbud. Som lärare kan man försöka vara med på en aktivitet som de kan tyckas vara rolig. Eller varför inte få eleverna att göra någon aktivitet med hjälp av mobiltelefonen? Ta kort på olika saker som till exempel växter. Om eleverna får använda mobiltelefonen som ett verktyg under lektionen och lär sig använda den kanske eleverna vill göra annat på rasten.

    SvaraRadera
  2. Viktigt inlägg! Det känns som det blir mer och mer vanligt med telefoner i skolan i lägre åldrar, tyvärr! Att sätta upp mobilförbud är säkert vanligt på skolor, men tror det är väldigt lätt att "rucka" på de reglena, svårt att hålla koll på alla elever och samtidigt är det säkert tryck hemifrån att man vill att sitt barn ska ha sin telefon med sig och kanske ringa när de slutar skolan eller är på väg hem. Men jag tror det är viktigt att försöka anpassa aktiviteter för åldrarna och att man har lite olika aktiviteter på skolgården så de ska passa en så bred mängd elever som möjligt.

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det är otroligt viktigt för eleverna att röra på sig för att orka med hela dagen i skolan och att komma ut och få ny luft i lungorna. Det som kommer vara ett stort problem för oss som framtida lärare att alla kommer ha en sorts smartphone eller liknande med sig till skolan. Anser att barnen ska kunna leka med varandra och inte med sina mobiltelefoner. Kunna prata med varandra istället för att skicka sms. Detta med förbud är ett så starkt ord som gör de mer "intressant" för eleverna att bryta det. Vi som lärare får påminna de om att de har varandra istället för att kolla på en fyrkantig skärm.

    SvaraRadera
  4. Detta med mobiler i skolan är en väldigt svår fråga eftersom det blir allt vanligare att eleverna är fästa vid sina mobiler. Jag tror det är en bra idé om lärarna samlar in mobilerna i början av dagen och ger tillbaka dem när eleverna ska gå hem. Gör man på detta sätt har de ingen möjlighet att sitta med mobilerna istället för att röra på sig och umgås med varandra. Det är många föräldrar som vill att sina barn ska ha mobiler eftersom de vill kunna ha kontakt med dem om de ska gå hem själva till och från skolan, men gör man på detta sätt så har ju eleverna tillgång till telefonerna när de går till och från skolan. Om t.ex. en elevs föräldrar skulle behöva kontakta sitt barn kan det istället finnas en offentlig skoltelefon att ringa till. Lärarna skulle kunna ha en omröstning i klassrummet på vad eleverna tycker är roligt att göra och sedan arrangera rastaktiviteter för att barnen ska röra mer på sig.

    SvaraRadera
  5. Det som jag tror också kan spela in är i det här fallet resurserna som finns på skolgården alltså finns det möjlighet att hitta på saker utan att en lärare behöver anordna leken. Det kan också ha att göra med vad kulturen är och har varit på skolgården, där jag gjorde min observation där såg jag inte skymten av mobiler varken ute på raster eller inne på lektionerna. På rasterna så var barnen överallt de var i skogen de var på innebandyplanen och på lekplatsen så det var inte så svårt för dem att hitta på saker.

    SvaraRadera
  6. Detta är en fråga som upprör många. Mobiler eller inte. Personligen tycker jag inte elever i låg och mellanstadiet ska ha sina mobiltelefoner på lektionerna eller på rasterna. Mobilerna är ett störande moment för dem på lektionerna och de har redan tillgång till läsplattor i de flesta klasser. För det är något jag förespråkar, mer digital undervisning med hjälp av läsplattorna. Men då behövs inte deras mobiler utan kan samlas in på morgonen för att sedan delas ut i slutet av dagen, med undantag om något skulle hända. För på rasterna behöver de dem inte heller. De bör röra på sig, läsa av och lära sig socialisera med andra barn.
    Jag vill inte att mitt barn ska ha suttit med sin mobiltelefon stora delar av dagen i skolan, trots att jag vill att hon ska ha med den till och från skolan. Tvärtom vill jag att hon ska "slippa" tänka på den under skoltid.

    Många barn ägnar säkerligen stor tid åt den resten av dagen.
    På den skolan jag observerade hade de en anställd fritidspedagog som enbart arbetade med att aktivera eleverna på rasterna. Han hittade på nya som gamla lekar och var mycket uppskattad av eleverna. Lärarna var fortfarande med och vaktade på rasterna.

    SvaraRadera
  7. Först och främst, telefonförbud! Sen är det en fråga i sig när det kommer till att bestämma vilka åldrar som det ska gälla och om det gäller all skoltid punkt, eller om eleverna tillåts ha mobiler på raster osv. Tycker dock inte att eleverna behöver mobiltelefoner under skoltid alls under grundskolan. Mobilerna kan låsas in när eleverna anländer på morgonen och fås tillbaka efter skoldagens slut... Angående att elever har svårt att "sitta still" eller ett annat problem, att elever inte rör sig tillräckligt mycket, så hörde jag om en skola som har en halvtimmas idrott på morgonen varje dag och möjlighet till frukost efter det. Detta gör eleverna både piggare i huvudet och ger dem motion. Detta var dock frivilligt och det hjälper då inte de elever som kanske mest behöver det men inte vill.

    SvaraRadera
  8. Jag gick på mellanstadiet för nästan 30 år sedan, före mobiltelefonens tid. Jag och mina kompisar höll oss också still för det mesta under rasten. Vi satt och pratade eller strosade omkring och pratade. Så vår inaktivitet berodde alltså inte på mobiltelefoner, kanske har det helt enkelt att göra med att när man blir äldre så får man andra intressen och den fysiska leken har ingen dragningskraft längre?
    Men det är klart, med en mer inspirerande skolgård med engagerade rastvakter så kanske läget hade varit ett annat.

    SvaraRadera