I denna kurs så läser vi mycket om olika perspektiv, vilka
olika situationer man kan se beroende på vilka perpektivglasögon man sätter på
sig. De olika perspektiven är olika sätt
att se på lärande och detta lärande fortsätter även på rasterna. Ju äldre
eleverna är i grundskolan desto mindre aktiv blir aktiviteten på rasten.
Jag har själv
tonåringar och kan se att från ca 6:e klass och uppåt så tar eleverna med sig
mobiltelefonerna till skolan och det kan vara bra om man behöver vissa appar
till t.ex. matte men nackdelen är att de har den även på rasten och kan då bli
stillasittande och titta på t.ex. youtube eller spela något spel.
Det är såklart också
en typ av lärande men Gustav Fridolin (MP) säger i en artikel i Aftonbladet att
elever behöver röra sig mer. Han menar att mer rörelse i skolan ökar
koncentrationen på lektionerna vilket ger bättre kvalité och resultat på skolarbetet
och att eleverna har lättare för att koncentrera sig och lära sig. Fridolin anser
att det inte nödvändigtvis behöver innebära fler idrottslektioner utan att
skolgården kan anpassas ytterligare för utomhuslek och att mer utomhuspedagogik
kan användas.
Då lärare redan idag känner sig överbelastade så ges det
förslag om att t.ex. ta hjälp ifrån olika idrottsföreningar för att inte lärare
ska få ytterligare ansvar. Det upplevs idag att elever har sämre hälsa och fler
mår dåligt och har svårt att lära sig så ökad fysisk aktivitet skulle med all
säkerhet förbättra detta. Höstterminen 2016 beviljades stöd med 100 miljoner
som skulle gå till att öka personalstyrkan i skolan i hopp om att elever ska må bättre.
Man kan ju undra om man kan se lärande utifrån de olika
perspektiven när eleverna sitter med sina telefoner och spelar, ska verkligen
elever som går i låg- och mellanstadiet ha tillgång till sin telefon under
dagen? Ska elever som går i högstadiet ha fri tillgång till sin mobil under
dagen eller hur mycket regler behöver det finnas?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23903118.ab
Intressant och väldigt aktuellt inlägg!
SvaraRaderaJag tänkte först dra en koppling till mig själv, när jag började på högstadiet fick vi ha våra mobiler under rasterna men i klassrummen var det mobilfrizon, vilket sköttes sisådär. Jag anser att det är bra att eleverna har med sig mobilerna för de elever som kanske cyklar eller går hem så om något skulle hända dem så kan de kontakta någon. Men under lektionstid blir det bara ett störande moment, där tycker jag att mobilen ska vara inlåst eller att läraren kanske samlar ihop mobilerna i en korg längst fram i klassrummet under lektionstid. Men på låg samt mellanstadiet så ser jag det negativt på att de ska ha tillgång till mobilerna på rasterna, eftersom de fortfarande är barn och leker väldigt mycket och bra fortfarande. Detta är en väldigt svår och som sagt aktuell fråga, då surfplattor och datorer används mycket i utbildningen också.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag tror att man ska ha regler på skolan. Om när man får och inte ha på mobilen. D.v.s. liknande regler, som oss vuxna. Att elever har liknande regler som oss vuxna på våra möten eller i vissa arbetsmoment; då ljudet bör vara av så att det inte stör. Men att efter skolan och under vissa raster, så kan mobilen vara på. Att lära elever använda mobilen med ansvar är nog aldrig fel. Grundläggande att hela skolan har samma regler, så att det inte blir fel.
RaderaMånga skolor väljer dock hellre att förbjuda mobilanvändning helt. Istället för att använda dem som en extra kunskapsbank. Som sagt mycket beror på de pedagoger, som finns på en skola och deras datakunskaper.
Svåra frågeställningar när det gäller mobiltelefon under skolrasten. I klassrummet tycker jag det är självklart att man inte har den med sig om man inte väntar på ett speciellt samtal – som läraren ifråga ska veta innan. Mobiltelefonen idag är fullt utvecklade både med ljudinspelning, kamera och filmkamera. Det skapar en otrygghet för eleverna som inte vill bli inspelade under skoldagen. Såklart blir det ett störningsmoment om mobiltelefoner ringer i klassrummet och fokuset ligger på att kolla sin mobil istället för att lyssna på läraren. Det är ju bara att tänka på vad jag har sett andra studenter surfat på nätet efter kläder eller sett någon serie – nu i vuxen ålder - på universitet. När man pratar om skolrasten tror jag varje skola bör ha en gemensam överenskommelse om mobilanvändandet. Låg och mellanstadiet tycker jag inte att det borde vara något problem att inte använda. Här, när man börjar i högstadiet blir man ”vuxen”, det är fjantigt att leka. Jag minns hur vi i min klass var så besvikna att vi inte kunde spela King eller basket. Det ansågs töntigt och man hängde mest i korridoren eller i de övriga utrymmena. Är kanske en utvecklingsfas som börjar då, eller helt enkelt att man har skapat en oskriven regel om att man inte får vara barnslig när man börjar i 7an. Tror därför att det är lätt hänt att mobilen blir aktiviteten och man får den sociala samvaron kring det. Även om jag tycker att mobil användandet borde begränsat är det svårare att sätta begränsningen, att för vems bästa är det att inte använda mobilen på rasten på högstadiet?
SvaraRadera